Saturday, March 29, 2008

SELESAIKAH ISU MB TRENGGANU?

Seramai 10,000 orang dilaporkan berada di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), Kuala Trengganu untuk menyambut keberangkatan pulang Yang di_Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada pagi ini, Sabtu, 29 March 2008. Sambutan yang sebegitu meriah menzahirkan sokongan padu rakyat pada seorang raja yang telah meletakkan Negeri Trengganu melebihi kepentingan politik pihak tertentu.

Sokongan itu juga menandakan berakhirnya episod cacamarba perlantikan Menteri Besar Trengganu selepas Piliharaya Umum ke 12 (PRU12) yang lalu. Segala-galanya telah jelas dan Ahmad Said dijangka berada dalam keadaan selesa untuk mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar (MB) yang baru pada hari esok, Ahad, 30 March 2008. Bagi rakyat marhaen, kemelut perlantikan MB mungkin telah berakhir tetapi rentetan peristiwa dan kronologi perlantikan itu sentiasa akan menjadi pertuturan.

Mungkin bagi pihak pimpinan UMNO, isu tersebut telah selesai dengan penerimaan Majlis Tertinggi (MT) atas perlantikan Ahmad Said tetapi rakyat marhaen masih tertanya-tanya, apa isu sebenarnya? Kenapa pihak istana tidak besetuju dengan Idris Jusoh? Atas dasar apa Idris diketepikan? Kenapa Ahmad Said pula yang diterima oleh istana? Kenapa Ahmad Said dilihat berseorangan pada awalnya? Kenapa Pak Lah pada awalnya mempertahankan Idris? Kenapa pula Pak Lah kemudiannya menerima Ahmad Said?

Pertanyaan-pertanyaan tadi mungkin dilihat oleh sesetengah pihak sebagai tidak relevan lagi tetapi bagi rakyat marhaen, pertanyaan itulah yang sememangnya menjadi isu sebenar sekarang untuk diperjelaskan. Penerimaan MT dalam hal ini tidak menutup isu sebenar. Rakyat marhaen perlu tahu apa yang berlaku. Memperakui dan menerima perlantikan tersebut sebenarnya sudah terlewat walaupun diperlukan. Rakyat tidak boleh diperbodohkan dengan satu tindakan menerima tanpa mengetahui apa isu sebenar. Keinginan rakyat untuk mengetahuinya semakin meluap-luap dan sesuatu harus dilakukan untuk memberi kefahaman kepada rakyat dalam isu tersebut.

Kita tidak mahu rakyat terus berteka-teki dalam hal ini. Jika sekiranya UMNO mengamalkan ketelusan, isu ini perlu diperjelaskan segera. Jangan nanti rakyat membuat pelbagai andaian dan tafsiran sendiri yang tentunya bersifat negatif. Jangan nanti pemimpin UMNO akan terus dilabelkan sebagai korup, menyeleweng dan salah guna kuasa kerana itulah yang sentiasa bermain di fikiran rakyat. .

Sepanjang kemelut ini berlaku, pelbagai cerita dan dongengan kerap didengari. Ada yang mengaitkan Idris Jusoh dengan isu ‘Wang Ehsan’ RM 1 Billion setahun yang tidak dipastikan kemana dibelanjakan. Ada yang mengaitkan dengan isu ‘Patrick Badawi’ dan campurtangan anak menantu Pak Lah sendiri dalam pentadbiran negeri. Ada yang melihat isu ‘Pro Jerteh’ dan tidak kurang juga yang mengaitkan dengan isu perasmian masjid kristal dimana Ketua Agama Negeri tidak diberi penghormatan. Menariknya ada yang berkata kerana Idris suka bercakap I, You sahaja dengan Sultan seolah-olah baginda tidak dihormati. Pihak pembangkang pula tentunya tidak lari dari mengaitkan Idris dengan penyelewengan dan salah guna kuasa.

Kesemua andaian dan tohmahan itu akan terus didengari mungkin sehigga Pilihanraya ke 13 akan datang. Mampukah UMNO bertahan dengan segala macam tohmahan dan andaian tersebut yang akan terus membiak dalam pentadbiran kerajaan? Idris perlu dibersihkan atau sekurang-kurangnya diberi peluang untuk menafikan tohmahan tersebut. Jika tidak, beliau akan terus dilihat sebagai bekas MB yang korup untuk selama-lamanya dan kesannya adalah berbalik kepada UMNO juga.

Sesuatu yang tidak kurang menariknya juga dalam isu ini adalah pnerimaan semula kesemua 23 ADUN (termasuk Idris) terhadap Ahmad Said walaupun sebelum ini pelbagai usaha dilakukan untuk menolak beliau termasuk memulau majlis angkat sumpah sebelum ini. Menambahkan kecelaruan tersebut adalah tindakan perhubungan UMNO Trengganu yang dikatakan sebelum ini ‘memecat’ Ahmad Said sebagai ahli UMNO. Bila masa pula agaknya UMNO negeri diberi kuasa ‘memecat’ ahlinya? Tindakan ‘tidak berperlembagaan UMNO’ yang diketuai oleh Rosol Wahid itulah yang memburukkan keadaan dan mencabar kedaulatan raja yang akhirnya membawa rakyat marhaen berhimpun menyatakan ‘Daulat Tuanku’ di LTSM hari ini.

Rakyat masih mengharapkan kesemua ADUN tersebut boleh duduk semeja dan berbincang semula seperti biasa. Tindakan ugutan untuk tidak menerima perlantikan Ahli Majlis Mesyuarat Negeri (Exco) oleh beberapa ADUN sebelum ini adalah satu penghinaan kepada MB baru. Kepentingan parti dan kerajaan sepatutnya diletakkan melebihi kepentingan individu tertentu. Kemelut ini harus berakhir segera dan rakyat patut difahamkan secara jelas dan nyata. Komen-komen mutakhir hari ini menunjukkan ke arah tersebut.

Namun, benarkah kemelut itu sudah berakhir atau hanya sekadar menuruti kehendak raja kerana tidak mahu ada percanggahan dengan istana? Benarkah seperti kata Rosol Wahid bahawa kecelaruan itu hanyalah ‘carik-carik bulu ayam’ semata-mata? Setakat mana ‘carik-carik’ tersebut? Rakyat marhaen menunggu dengan teliti untuk melihat Rosol Wahid bersalam cium tangan dengan Ahmad Said. Atau mungkinkah Idris sendiri akan melakukannya..

Jangan jadi KUCABAGHA.

1 comment:

Truckster said...

hanya mahu bergelak ketawa dengan sandiwara murahan UMNO ini....Deris dan juak2 penderhakanya patut sahaja dibuang negeri dan ditarik gelaran yg diberikan baginda sultan....

Tekanan yg diberikan terhadap kontroversi MB tganu telah jelas membuktikan terdapat udang disebalik batu percaturan Patrick badawi+deris+paklah+khairy....

owhh selepas ini mana pulak patrick badawi akan mencarik makan? penang sudah tiada(PGCC)? mungkin di WPI pulak....bersedialah kamu orang johor unruk di rompak...

regards,
www.apasaje.com

psst: bleh exchange link dok dgn www.apasaje.com?blog pejuang muda hehehe? BTW demo ni ore klate ko???