Wednesday, March 19, 2008

PENGERUSI PERHUBUNGAN NEGERI AKAN DITUKAR?

Desas-desus Khairy Jamaludin akan meletakkan jawatan sebagai Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia semakin hangat hari ini. Beberapa rakan tokoh-tokoh besar UMNO terutamanya dalam Pemuda telah menerima sistem pesanan ringkas (sms) mengenai hal tersebut. Betulkah Khairy akan meletakkan jawatan? Kalau benar, kenapa? Apakah ianya satu lagi usaha mengurangkan keterlibatan beliau dalam politik nasional untuk membersihkan imej Pak Lah? Perlukah Khairy meletakkan jawatan yang dimenanginya itu sebelum penghujung jalan? Sekali lagi kalau ianya benar, persaingan sengit mengisi jawatan tersebut dalam pemilihan UMNO nanti pastinya semakin menarik. Walaupun begitu, tiada siapa yang boleh mengesahkannya.

Siri perletakan jawatan dalam UMNO sebenarnya telah dimulakan oleh Radzi Sheikh Ahmad sebentar tadi. Beliau dilaporkan telah meletakkan jawatan sebagai Setiausaha Agung UMNO dengan alasan tidak dapat melaksanakan tanggungjawab dengan lebih berkesan. Apakah ketidakberkesanan itu ada kaitan dengan perlantikan kabinet baru ini? Apakah ianya satu protes beliau terhadap Pak Lah atas pengguguran beliau dari kabinet? Tidak cukupkah masalah yang dibawa oleh Radzi ke dalam kontroversi politik negeri Perlis? Perlukah Setiausaha Agung UMNO berjawatan Menteri kabinet untuk melaksanakan tugas secara lebih berkesan?

Dikhabarkan bahawa Tengku Adnan Tengku Mansor akan dilantik menggantikan Radzi Sheikh Ahmad. Nampaknya sirih sudah pulang ke gagang tetapi melalui kenaikan pangkat dari Setiusaha Kerja kepada Setiausaha Agung. Harap-harap UMNO bukan lagi barang dagangan mengaut untung oleh mana-mana pihak.

Terdengar juga desas-desus bahawa Kak Pidah akan meletakkan jawatan sebagai Ketua Pergerakan Wanita UMNO Malaysia ekoran pengguguran beliau dari kabinet. Ini mungkin susulan dari mesyuarat tergempar exco Wanita yang diadakan sebaik sahaja pengumuman senarai kabinet oleh Pak Lah. Kalaulah berita ini benar, Wanita tentunya akan menerima Ketua baru Ogos ini dan sudah semestinya Penasihat khas Perdana Menteri mengenai hal ehwal wanita, Kak Ijat adalah tokoh yang bersedia ganti tikar dengan Kak Pidah. Sekali lagi kalau ia benar, ahli UMNO secara keseluruhannya dijangka menyambut baik pekembangan ini. Sudah-sudahlah Kak Pidah, dah tepu pun Wanita UMNO dengan idea-idea lama.

Di kalangan rakyat marhaen, selain dari perletakan jawatan tokoh-tokoh besar UMNO itu, seperkara yang menjadi penantian adalah adakah Pak Lah akan menukar Pengerusi-pengerusi badan Perhubungan UMNO negeri terutamanya negeri-negeri yang tewas kepada Pembangkang dalam pilihanraya lalu. Perlukah mereka masih mengepalai UMNO negeri? Ini sepatutnya menjadi agenda nasional untuk menyesuaikan dengan pasukan kabinet baru Pak Lah yang mendapat sambutan baik masyarakat.

Sebahagian Pengerusi-pengerusi tersebut sudah boleh dianggap ‘tukun’ kerana telah menjadi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri untuk waktu yang lama. Malah ada juga suara-suara marhaen yang membayangkan bahawa sebahagian dari mereka ini sudah menjadi liabiliti kepada UMNO dan bukan lagi suatu asset. Semakin lama berkuasa, semakin banyak kesilapan yang dilakukan.

Rakyat marhaen telah memulakan perubahan dan perubahan yang pasti adalah dengan mengganti pemimpin-pemimpin lama yang sudah tidak relevan dengan suasana politik semasa. Ini bersesuaian dengan semangat untuk membentuk pasukan baru di setiap negeri. Rintangan paling besar tentunya adalah untuk mengganti pengerusi perhubungan yang terdiri dari ketua-ketua bahagian yang lama dan mereka mungkin akan kekal disitu untuk bertahun lamanya lagi. Bersediakah rakyat marhaen menukar sebahagian ketua-ketua bahagian yang sedia ada?

Jangan jadi KUCABAGHA…

No comments: