Tuesday, March 18, 2008

PAK LAH BERUNDUR?

Pilihanraya ke 12 (PRU12) telah hampir 2 minggu berlalu tetapi bahangnya masih terasa ke saat ini. Kebangkitan pembangkang menawan 5 negeri dan Wilayah Persekutuan adalah senario baru politik negara. Kegagalan BN mempertahankan majoriti 2/3 dalam Parlimen dan kecelaruan dalam perlantikan beberapa Menteri Besar yang negerinya di menangi oleh BN menambahkan lagi sadis kekalahan tersebut. Justeru itu, desakan rakyat bawahan supaya pemimpin no 1 negara berundur semakin ketara walaupun pelbagai sokongan dan ikrar di suarakan oleh pemimpin-pemimpin yang dianggap berkepentingan. Pemerhati politik secara sinis membayangkan ‘13 dari 10’ rakyat marhaen yang ditanya mengiyakan sokongan supaya Pak Lah meletak jawatan. Persoalannya, perlukah tindakan tersebut? Mampukah tindakan perletakan jawatan mengubah lanskap yang telah berubah kembali ke senario terdahulu? Siapa selepas ini?

Politik Malaysia pasca Mahathir adalah sesuatu yang semakin kompleks untuk difahami. Kejayaan Dr mahathir meletakkan Malaysia pada landasan yang betul menjadi titik sebenar sokongan rakyat kepada kerajaan sebelum ini. Ini diikuti oleh kemenangan besar BN dalam PRU11 (2004) yang menunjukkan bahawa Pak Lah mendapat sokongan kuat dari rakyat tetapi panas yang disangka ke petang rupanya taufan di tengah jalan. Kekalahan yang memalukan dalam PRU12 ini mencerminkan bahawa rakyat sudah mula menilai semula pentadbiran Pak Lah. Betulkah beliau gagal mentadbir negara sebagaimana yang diharapkan oleh semua? Atau ianya sekadar perbandingan dengan pemimpin hebat seperti Dr Mahathir? Rakyat telah bersuara tetapi betulkah cara bersuara tersebut? Apakah pilihan yang rakyat ada? Akan dengarkah Pak Lah terhadap keluhan dan suara rungutan rakyat itu jika bukan melalui pilihanraya?

Pak Lah mengambilalih tampuk pemerintahan negara dalam peralihan tersusun yang dirangka oleh Dr Mahathir. Iklim politik dan suasana ekonomi baik yang ditinggalkan oleh Dr Mahathir ditambah lagi dengan imej ‘Mr Clean’ Pak Lah telah melonjakkan keyakinan rakyat tetapi kenapa tiba-tiba sentimen tersebut terus hilang tanpa sebarang petanda. Bagi sesetengah pihak, kelembutan peribadi Pak Lah dan ‘campurtangan’ dalam pentadbiran oleh anak menantu yang kerap diperkatakan adalah penyebab rakyat mula meluat dengan imej bersih Pak Lah. Betulkah ada campurtangan tersebut? Atau ianya sekadar perang saraf mainan pembangkang yang bertujuan menjatuhkan kredibiliti Pak Lah? Apa sebenarnya kesan penolakan pada BN terhadap iklim politik, sosial dan ekonomi negara?

BN yang disinonimkan dengan Barang Naik oleh pembangkang mungkin akan menjadi pembangkang dalam pilihanraya seterusnya sekiranya tiada usaha drastik dan ‘massive’ dilaksanakan dalam waktu terdekat. Rakyat masih mengharap perubahan dalam BN dan kerajaan. Beranikah Pak lah melakukan sesuatu yang drastik yang boleh diterima oleh seluruh masyarakat Malaysia? Apakah langkah-langkah drastik tersebut? Kesaksamaan kaum tanpa keistimewaan Melayu? Bolehkah orang Melayu menerimanya? Atau sanggupkah Pak Lah menuruti kehendak kaum-kaum lain hanya kerana ingin mendapat semula sokongan politik?

Parti ‘Barang Naik’ (BN) itu juga perlu menilai semula apakah kesan kenaikan harga barangan menjadikan rakyat beralih arah. Besar sangatkah kesannya pada kehidupan rakyat? Atau sekadar satu ‘escapism’ rakyat melepaskan geram pada kerajaan kerana disogokkan dengan pelbagai Koridor yang tidak pasti lagi perlaksanaannya, apatah lagi nikmat yang mungkin tidak diperolehi. RMK9 yang diwar-warkan sebagai agenda pembangunan pertama Pak Lah tidak dirasai sepenuhnya oleh rakyat. Apatah lagi perlaksanaannya sekadar pada tahap beberapa puluh peratus sahaja sekarang. Yakinkah rakyat dengan semua projek-projek tersebut akan mengubah hidup mereka?

Layanan terhadap Dr Mahathir dan pembatalan beberapa projek yang diputuskan di zamannya dilihat oleh rakyat sebagai tanda tidak berterimakasih Pak Lah pada orang yang meletakkan beliau di situ. Kemarahan rakyat semakin ketara apabila juak-juak pembodek politik mula menyatakan pendirian sokongan mereka dan seolah-olah menidakkan jasa dan sumbangan Dr Mahathir terhadap negara. Suara-suara bodekan pemimpin bergema di mana-mana dan rakyat semakin meluat dengan ketidakikhlasan tersebut.

Rakyat semakin cerdik. Era globalisasi ini menjadikan sumber maklumat hanya di hujung jari. Politik pembangunan yang sentiasa menjadi ramuan BN dalam setiap pilihanraya dilihat tidak lagi ‘relevant’. Rakyat tahu bahawa mana-mana kerajaan pun akan berusaha untuk membangunkan negara mereka. Itulah tugas utama kerajaan yang rasional. Perlukah kerajaan BN mempromosikan pembangunan sebagai kejayaan cemerlang mereka yang utama? Bagaimana perlaksanaan DEB? Tercapaikah matlamat sebenar perlaksanaannya? Siapa dan berapa ramaikah mereka yang menikmati hasil DEB itu? Apakah rakyat secara keseluruhannya masih yakin lagi dengan DEB? Apatah lagi dalam keadaan sekarang dimana kerajaan dilihat mendahului Singapura lebih dari kepentingan negara sendiri.

Politik adalah persepsi masyarakat. Persepsi yang baik menjadikan parti BN semakin teguh dan begitulah sebaliknya. PRU12 membuktikan persepsi masyarakat terhadap BN telah terhakis dengan teruknya. Satu proses pemulihan keyakinan perlu dirancang dan dilaksanakan segera. Sekiranya Pak Lah tidak mengendahkan desakan rakyat untuk meletakkan jawatan, beliau harus bangkit menjadi seorang pemimpin yang hampir serba baru. Mungkin pendekatan baru, strategi baru, idea baru, stail pentadbiran baru atau mungkin imej baru, Ketepikan segera cakap-cakap masyarakat tentang ‘kitchen cabinet’, ‘kerajaan tiga beranak’ dan elakkan pengampu-pengampu dan pencacai-pencacai politik murahan di sekeliling beliau. Rakyat mungkin telah menyesal memilih pembangkang tetapi jangan sampai nanti BN pula menjadi pembangkang dalam PRU seterusnya.

Jangan jadi KUCABAGHA…

No comments: