Thursday, March 27, 2008

DEMOKRASIKAH UMNO?

Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang baru saja berakhir sebentar tadi sebulat suara memutuskan untuk meneruskan pemilihan dalam parti tahun ini. Ini tentunya bertentangan dengan saranan Ketua Penerangan UMNO beberapa hari lalu untuk mengadakan pemilihan hanya pada pertengahan tahun depan. Keputusan yang direkomenkan oleh Jawatankuasa pengurusan parti yang diketuai oleh Timbalan Presiden sedikit sebanyak menolak ulasan-ulasan sinis beberapa pihak tentang keterbukaan dan demokrasi dalam parti.

Keputusan itu bagaimanapun masih menjadi perdebatan hangat di peringkat rakyat marhaen kerana pemilihan sebenar di peringkat Majlis Tertinggi (MT) hanya akan diadakan dalam penghujung tahun ini. Alasan yang mungkin boleh difikirkan adalah kerana parti baru sahaja menghadapi pilihanraya dan ditambah dengan beberapa kekalahan mengejut. Mungkin alasan ini boleh diterima tetapi lemah sangatkah UMNO sehingga terpaksa menunda pemilihan dalam parti sendiri beberapa lama selepas pilihanraya? Perhimpunan yang telah menjadi tradisi sejak lebih berpuluh tahun lalu terganggu hanya oleh bahang pilihanraya?

Ramai rakyat marhaen masih berfikiran bahawa tujuan sebenar penangguhan pemilihan sehingga ke penghujung tahun ialah supaya kepimpinan yang ada hari ini masih berkesempatan mencari ‘gula-gula’ untuk disuapkan kepada perwakilan agar kepimpinan yang ada ini dapat diteruskan. Ramai juga yang beranggapan bahawa jangka waktu yang panjang akan menjadikan perwakilan lupa tentang episod sadis pilihanraya ke 12. Kemarahan mereka sehingga ingin menukar kepimpinan sehingga ke peringkat Presiden parti mungkin telah reda di waktu itu. Mungkin juga pemikiran sebegini ada benarnya. Maklumlah ‘Melayu memang mudah lupa’.

Apapun alasan yang diberikan atau difikirkan, persoalan besar yang masih belum terjawab ialah apakah semua keputusan dan pendekatan yang diambil oleh UMNO ini mampu menarik semula sokongan rakyat pada UMNO dan Barisan Nasional (BN)? Parti politik adalah mekanisme mendapatkan kuasa melalui sokongan rakyat. UMNO yang selama ini diyakini oleh rakyat nampaknya mula dicemuh dan diperlekehkan.

Sekiranya satu kajian secara menyeluruh dilaksanakan atas kejadian memalukan UMNO baru-baru ini, rakyat marhaen percaya bahawa faktor ‘penolakan’ terhadap UMNO adalah punca sebenar rakyat memilih parti lain. Mungkin rakyat tidak ‘tertarik’ dengan ‘Barisan Rakyat’ (BR) sekalipun tetapi apa pilihan yang mereka ada? Mungkinkah kejadian ini hanyalah satu protes rakyat pada UMNO atau BN lalu memilih untuk ‘mengajar’ kepimpinan parti?

Sekiranya teori ini benar, apakah langkah yang telah diambil oleh UMNO untuk mengambil semula hati rakyat? UMNO yang kini semakin dilihat parti tidak demokratik seharusnya mula mengorak langkah mengurangkan ketidakpercayaan rakyat pada parti tersebut. Perbuatan mengampu pemimpin dan mengiyakan sebarang perkataan dari pemimpin tanpa justifikasi teliti sudah perlu dibersihkan dalam parti. Sikap takut bersuara dan hanya menjaga periuk nasi sendiri sewajarnya tidak wujud dalam parti yang telah melalui proses 50 tahun kematangan. Soalnya, bolehkah ianya diubah? Bersediakah barisan kepimpinan yang ada menongkah arus mempertahankan pendirian peribadi untuk kepentingan rakyat? Jika ini tidak berlaku, bersedialah UMNO dan Barisan nasional menjadi pembangkang dalam pilihanraya seterusnya. Arkib sejarah 50 tahun Golkar dan Kongres memang perlu disediakan juga untuk UMNO.

Soal pemilihan parti juga perlu diperhalusi dengan mengambilkira faktor kehendak rakyat dan relevan dengan keadaan semasa. Mungkinkah peratus minima pencalonan untuk melayakkan diri bertanding dalam jawatan tinggi parti perlu dikaji semula? Apakah ianya masih relevan untuk suasana politik hari ini di mana keterbukaan sudah menjadi intipati utama mana-mana organisasi? Rasanya tidak akan ada ahli UMNO yang secara suka-suka mahu mencabar Presiden parti dengan hanya satu pencalonan. Lainlah kalau ianya berbentuk protes. Itupun UMNO perlu mengkaji protes tersebut dengan harapan ianya hanya dari golongan minoriti.

Semua perkara ini seharusnya perlu diambilkira oleh UMNO untuk memenangi semula ‘undi protes’ yang dilakukan oleh rakyat baru-baru ini. Soal dalaman parti, imej dan kekuatan pasukan perlu mendapat pengiktirafan semula rakyat. Parti UMNO seharusnya perlu dilihat lebih demokratik, terbuka dan dinamik. Mampukah UMNO?

Jangan jadi KUCABAGHA.

No comments: