Tuesday, March 18, 2008

KABINET SUARA RAKYAT

Penantian 10 hari pasca PRU12 untuk melihat susunan kabinet baru Pak Lah akhirnya menjelma juga. Lebih kurang pukul 12.30 tengahari, 18 March 2008, Pak Lah dengan penuh keyakinan mengumumkan senarai penuh kabinet beliau. Kabinet yang tentunya diharapkan akan menunjukkan kepekaan Pak Lah terhadap laungan suara rakyat yang mahukan anggota kabinet yang dilihat bersih dan tidak bermasalah. Keberanian dan kepekaan Pak Lah terserlah melalui pengguguran beberapa orang menteri kanan dalam kabinet terdahulu.

Nama-nama besar seperti Rafidah Aziz yang walaupun mengetuai Pergerakan Wanita UMNO tetapi terpalit oleh isu AP dan pengagihan saham sejak sekian lama telah tidak dilantik semula.

Termasuk juga dalam senarai pengguguran adalah Tengku Adnan Tengku Mansor yang dilibatkan pembabitannya melalui video Lingam.

Malah Setiausaha Agung UMNO, Radzi Sheikh Ahmad yang mencetuskan kontroversi politik di Perlis juga tidak disenaraikan. Demikianlah sebahagian dari tokoh-tokoh hebat UMNO yang digugurkan.

16 muka baru dalam senarai kabinet hari ini menjadi tanda aras jelas bahawa Pak Lah telah berani membuat perubahan drastik dan besar-besaran dalam pentadbirannya. Tindakan beliau menyenaraikan beberapa nama yang tidak dijangka menjadikan beliau seorang pemimpin yang berjiwa besar.

Zaid Ibrahim, seorang tokoh perundangan yang berjaya tetapi selalu kritikal terhadap kerajaan telah dimasukkan dalam senarai kabinet. Perlantikan beliau sebenarnya bersifat nasional, mungkin atas kewibawaan beliau mengetuai firma guaman terbesar di Asia Tenggara kalaupun bukan di Asia. Zaid tidak boleh dilihat sebagai memenuhi kuota menteri dari Kelantan tetapi jauh dari itu adalah pemimpin peringkat nasional yang telah membuktikan ketokohannya. Tentunya Zaid mampu merealisasikan idea-idea baru dalam memperbaiki sistem perundangan negara yang semakin diragui sekarang ini sesuai dengan kedudukan beliau sebelum ini.

Kenaikan pangkat Ahmad Sabery Chek dari Setiausaha Parlimen ke Menteri Penuh walaupun kadangkala dikaitkan dengan imej Tengku Razaleigh Hamzah membuktikan bahawa Pak Lah telah bersedia mendengar dari banyak pihak. Tokoh muda bekas pimpinan mahasiswa ini pastinya penuh dengan idea-idea baru dalam mengemudi Kementerian Penerangan.

Perlantikan Amirsham Ab Aziz dari ‘banker’ ke jawatan menteri penuh yang menjaga Unit Perancang Ekonomi memberi isyarat jelas bahawa kabinet Pak Lah kali ini adalah mereka yang serius dalam melaksanakan tanggungjawab mereka. Pengetahuan dan pengalaman beliau dalam sistem perbankan diharap mampu melakukan sesuatu dalam perancangan ekonomi negara.

Tokoh-tokoh muda dari lepasan Pergerakan Pemuda UMNO seperti Ismail Sabri Yakob, Shaziman Mansor dan Wan Farid Wan Salleh memberi kesegaran baru dalam kabinet Pak Lah. Ketokohan dan idealisma tokoh-tokoh muda ini memang telah diakui dan teruji.

Ismail Sabri yang pernah menajdi Pengerusi Perbadanan Stadium adalah tokoh muda berpengalaman yang penuh dengan idea-idea baru. Perlantikan beliau diharap menyuntik semangat baru dalam bidang sukan dan belia di negara ini. Bekas peguam yang pernah berkhidmat sebagai Setiausaha Politik sebelum ini pastinya sudah berpengalaman dalam pentadbiran kementerian. Tugas berat tentunya menanti beliau dalam isu Pesuruhjaya sukan dan beberapa badan sukan peringkat kebangsaan. Rakyat juga mengharapkan sessuatu dapat dilakukan terhadap belia negara hari ini. Isu gejala sosial, kelesuan persatuan belia dan perlaksanaan Akta Belia dijangka akan menjadi acara utama kementerian dan menteri baru ini.

Apapun dan sesiapapun yang dilantik ke dalam kabinet sebenarnya tidak sehebat dengan ketiadaan Khairy Jamaludin dalam senarai tersebut. Ketiadaan beliau telah menolak semua sekali tanggapan sebelum ini bahawa percaturan kabinet adalah atas campurtangan beliau. Tiada apa yang menunjukkan kaitan antara Khairy dengan senarai kabinet sekarang.

Shaziman Mansor walaupun bersaudara dengan Khairy adalah tokoh yang naik bukan kerana politik perlindungan, beliau lebih dilihat sebagai bekas Timbalan Menteri yang ‘perform’.

Wan Farid anak beranak yang dikatakan ada kaitan persahabatan akrab dengan Khairy sebenarnya tokoh muda yang ‘deserve’ disenaraikan kerana ketokohan beliau melebihi persepsi masyarakat tentang keakraban beliau. Jika persahabatan menjadi pertaruhan, tentunya seorang pemimpin muda di Wilayah Persekutuan yang dianggap adik abang dengan Khairy telah dilantik sebagai senator untuk dimasukkan ke dalam senarai kabinet. Ini semua tidak berlaku dalam penyusunan kabinet baru Pak Lah dan pastinya kabinet ini akan memberi dimensi baru bagi UMNO dan Barisan Nasional. Salah tanggapan dan persepsi buruk yang diberikan terhadap pentadbiran beliau tentu akan terhapus dengan sendirinya.

Pembangkang akan terus memainkan gurindam lama politik murahan dengan memperlekehkan senarai kabinet tersebut untuk cuba sekali lagi menghakis keyakinan rakyat tetapi yang jelas keyakinan rakyat akan lebih teguh dan pastinya dapat menerima pasukan baru Pak Lah. Pasukan baru yang lebih kuat dan ditentukan sendiri oleh Pak Lah tanpa campurtangan mana-mana pihak.

Sesungguhnya,rintihan dan rungutan rakyat telah didengari dan diberi perhatian oleh Pak Lah. Kabinet ini adalah ‘kabinet suara rakyat’ dan tentunya diharap tidak akan jadi KUCABAGHA..

No comments: