Thursday, March 20, 2008

KU LI LAWAN PAK LAH

Kesediaan Ketua UMNO Bahagian dan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) menawarkan diri bertanding untuk jawatan Presiden UMNO dalam pemilihan akan datang menambahkan kejutan kepada pemain dan pemerhati politik nasional apatah lagi selepas UMNO mengalami Tsunami politik dalam pilihanraya ke 12 yang lalu. Ku Li telah menyatakan kesediaannya itu di rumahnya di Palm Manor, Kota Bharu. Kesediaan tersebut timbul dari kekalahan teruk BN di beberapa negeri dalam pilihanraya lalu dan menurutnya beliau mahu pihak yang bertangungjawab supaya tidak tidur. Mesej tersebut tentunya jelas ditujukan kepada Pak Lah, pemimpin no 1 negara yang disinonimkan oleh pihak pembangkang sebagai ‘kaki tidur’.

Ramai pihak terutamanya peringkat pimpinan UMNO masih menganggap bahawa kesediaan tersebut hanyalah rentetan cita-cita peribadi Ku Li sendiri untuk menjadi Presiden UMNO dan seterusnya Perdana Menteri Malaysia. Namun, apakah faedah peribadi yang boleh diperolehi oleh Ku Li dengan menjadi Perdana Menteri? DAN seperkara yang perlu juga direnungi adalah mampukah Ku Li kali ini mengatasi rintangan 30% pencalonan sebagaimana yang disyaratkan dalam Perlembagaan UMNO dan seterusnya membuka ruang untuk pertandingan? Apakah suasana politik semasa yang menuntut pelbagai perubahan dalam UMNO memungkinkan gerakan besar-besaran merubah pengisian struktur yang ada? Berjayakah Ku Li kali ini?

Pilihanraya ke 12 yang lepas bagi sesetengah pihak membuktikan kelemahan Pak Lah dalam mentadbir negara dan membawa BN kearah kegemilangan politik sebagaimana pilihanraya-pilihanraya sebelum ini. Rekod kalah di 5 negeri dan satu wilayah persekutuan adalah terburuk dalam sejarah BN. Ramai pihak dan rakyat marhaen meletakkan sepenuh kekecewaan tersebut kepada Pak Lah. Mungkinkah kekecewaan peringkat marhaen ini akan memberi ruang kepada mereka mencalonkan orang-orang baru dalam susunan pimpinan UMNO di semua peringkat? Mungkinkah UMNO akan menjadi parti yang akan di’modified’ sepenuhnya isi dalamnya untuk lebih dinamik dan bertenaga di masa hadapan? Mungkinkah akan tersenarai ketua-ketua cawangan baru dan bahagian yang lebih bertenaga bagi menggantikan senarai sedia ada? Politik adalah seni serba kemungkinan dan ketidakmungkinan. DAN kemungkinan perubahan besar-besaran itu tetap ada.

Pak Lah harus bijak menangani keadaan semasa. Kritikan terbuka mantan Perdana Menteri, kegusaran rakyat dalam isu kenaikan barang, kelemahan pentadbiran seperti yang dipersepsikan oleh masyarakat dan kewujudan kroni-kroni baru dalam pemerintahannya pasti akan menjadi berpuluh sebab kenapa beliau perlu diganti samada dalam kerajaan atau dalam parti. Ahli UMNO tidak ada pilihan lain selain mendesak beliau meletak jawatan atau memilih jawatan itu untuk dipertandingkan. Gelombang desakan telah ada dan tokoh pengganti juga ada, faktor sensitiviti Pak Lah dalam isu ini sahaja yang akan menentukan samada ahli UMNO telah bersedia berketuakan Presiden baru. Mungkinkah selepas 20 tahun, jawatan Presiden UMNO dipertandingkan lagi? DAN calon lawannya adalah orang sama dengan isu dan persekitaran yang berbeza.

Melihat ke dalam parti UMNO hari ini seolah-olah melihat sebuah bongkah kayu yang dicat ‘metalik’, cantik dan bersinar di luar tetapi penuh dengan anai-anai didalamnya. Proses pereputan dalaman sedang berlaku sekiranya UMNO tidak di perkasakan semula. Pimpinan UMNO di semua peringkat dilihat lebih mengutamakan ‘politik bodek dan ampu’ dari memperkatakan isu sebenar. Rakyat marhaen semakin memberontak dan menjauhkan diri dari UMNO. Mereka samada berdiam diri atau menganggotai parti-parti politik pembangkang yang dilihat lebih terbuka dan sesuai dengan peredaran masa.

Sungguh memalukan apabila sebahagian besar golongan muda lebih cenderong bersama parti pembangkang dari UMNO. Kalau diteliti secara rambang keputusan pilihanraya yang lepas mengikut peti undi, kekalahan teruk UMNO adalah dari saluran 3 yang diwakili oleh golongan muda. Kenapa mereka mengambil sikap sedemikian? Mungkinkah kerana pimpinan UMNO adalah pimpinan lama yang tidak ‘up to date’ dengan keadaan semasa? Atau mereka telah juak dengan telatah dan sikap pimpinan UMNO sekarang yang bercakap tidak berpijak di bumi nyata? Sesungguhnya satu ‘post mortem’ bebas perlu dilakukan segera untuk mencari punca sebenar. Jangan nanti UMNO menjadi buncis dalam air, dilihat segar dari atas sedangkan akarnya tidak pernah jejak ke dasar.

Proses pemulihan dalaman UMNO zaman Pak Lah telah masuk gear pertama melalui pembentukan kabinet yang baru diumumkan sehari dua ini. Keberanian Pak Lah tidak menyenaraikan beberapa tokoh pimpinan UMNO terutamanya Ketua Wanitanya sendiri yang terpalit dengan pelabagai isu kontroversi mungkin menjadi harapan baru bagi rakyat marhaen untuk melihat perubahan dalam UMNO. Apakah tindakan tersebut memberi mesej jelas pada rakyat bahawa Wanita perlu berketuakan orang baru? Bagaimana pula dengan ketua-ketua bahagian yang masih menunggu sampai mati di kerusi empuk ketua bahagian? Bagaimana penstrukturan peringkat negeri? Sekiranya tidak nampak perubahan ini dilaksanakan secepat mungkin sebelum perhimpunan agung UMNO Ogos ini, tidak mustahil Tsunami politik dalam UMNO pula akan berlaku dan Ku Li mungkin akan berjaya kali ini.

Jangan jadi KUCABAGHA.

No comments: