Tuesday, March 25, 2008

SIAPA PENGERUSI UMNO KELANTAN?

Musim pilihanraya mungkin sudah berlalu tetapi bahang dan kehangatan kesannya masih terasa hingga ke hari ini. Beberapa negeri yang diambil alih oleh pihak Barisan Rakyat (sebagaimana yang mahu dinobatkan) baru sahaja selesai dengan perlantikan anggota pentadbiran baru. Mungkin juga ahli mesyuarat kerajaan negeri (exco) yang baru dilantik boleh memberi perkhidmatan yang lebih baik dari exco kerajaan terdahulu. Tiada siapa yang boleh menjangka.

Manakala pemimpin-pemimpin BN dan UMNO di negeri lain masih terpinga-pinga dan tercari-cari sebab musabab kejatuhan mereka, pemimpin UMNO di Kelantan seperti biasa sedang mencongak-congak siapakah bakal Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri yang baru. Ini sudah menjadi trend bagi UMNO di Kelantan menukar Pengerusi Perhubungan setiap kali selepas pilihanraya. Kekalahan demi kekalahan dalam setiap pilihanraya semenjak 1990 mendesak pelbagai karakter pemimpin diketengahkan dan hanya pada pilihanraya 2004 di bawah ‘ketuaan’ Dato’ Pa, UMNO hampir memerintah Kelantan.

Sekali lagi pada tahun ini Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri dijangka bertukar. Siapa dan apa alasan kali ini amat ditunggu-tunggu oleh rakyat marhaen. Kalau selepas pilhanraya tahun 2004, Tok Pa ditukar dengan Datuk Wa atas alasan Tok Pa lebih diperlukan di peringkat pusat walaupun telah membawa BN hampir ke puncak kejayaan, apa agaknya alasan untuk menukar ketua baru bagi kali ini? Mungkinkah alasan imej atau moral sebagimana yang dimahukan oleh rakyat Kelantan? Atau mungkinkah ianya tidak akan bertukar?

Mencogak-mencongak siapakah Pengerusi yang baru tentunya tidak lari dari menganalisa beberapa tokoh utama UMNO Kelantan untuk diangkat menjadi ketua baru. Semasa musim pilihanraya lalu, kempen BN berpaksikan bahawa Awang Adek akan dimasyurkan sebagai Menteri Besar (MB) sekiranya BN memerintah Kelantan. Pelbagai sepanduk ‘Bakal Menteri Besar’ ditampal di seluruh negeri Kelantan. Selaku MB, beliau juga dijangka akan mengetuai UMNO negeri dan BN. Malah sudah berduyun-duyun jentera parti yang entah dari mana datangnya ‘melaporkan diri’ bekerja di DUN Perupok dan Parlimen Bachok semasa pilihanraya hari itu. Ada juga pegawai dari Perhubungan UMNO negeri pun dilihat lebih mendahulukan beliau dari Datuk Wa walaupun beliau hanya Pengarah jentera pilihanraya sedangkan Datuk Wa masih Pengerusi UMNO negeri. Malang tidak dijangka dan Awang Adek tewas di kedua-dua kawasan yang ditandingi dan sekarang dilihat bersendirian apabila ke mana-mana…

Awang Adek mungkin boleh diwartakan sebagai Pengerusi yang baru. Namun berjawatan Pengerusi UMNO negeri tanpa jawatan dalam kerajaan mungkin akan menyebabkan beliau tidak efektif walaupun mungkin beliau akan lebih fokus. Apakah mungkin Awang Adek tidak dilantik ke mana-mana jawatan lantikan politik selepas ini? Mungkinkah karier politik beliau dibiarkan untuk ‘survive’ sendiri tanpa bantuan dari atas? Kalau beliau tidak dilantik ke mana-mana jawatan lantikan politik, karier politik Awang Adek mungkin sudah hampir sampai ke penghujungnya. Impian untuk mengetuai UMNO negeri juga mungkin hanya akan tinggal kenangan. Rakyat Kelantan boleh menerima beliau sebagai ketua yang baru sebelum ini tetapi perkembangan mutakhir yang mengatakan beliau sudah menjadi ‘agah’ semasa tiupan angin MB baru-baru ini sedikit sebanyak akan memberi kesan kepada imej UMNO sendiri. Mungkinkah beliau bukan lagi calon Pengerusi UMNO negeri yang baru?

Tokoh yang sedang naik di Kelantan dan dijangka mungkin akan muncul sebagai pelapis baru kepimpinan UMNO negeri ialah Haji Alwi Che Ahmad atau lebih dikenali sebagai Haji Luwi. Beliau yang sebelum ini digambarkan sebagai salah seorang Ahli Parlimen (MP) yang lantang bersuara dan menangkis hujah pembangkang sebelum ini diletakkan bertanding untuk kerusi DUN Kok Lanas. Peristiwa salin tikar dengan bosnya, Datuk Wa mengejutkan banyak pihak di Kelantan, apatah lagi Haji Luwi dicanangkan sebagai salah seorang pemimpin yang bakal berada dalam kabinet baru sekiranya menang di kerusi Parlimen baru-baru ini. Karier politik Haji Luwi sentiasa dibayangi oleh Datuk Wa sebelum ini dan sudah tiba masanya beliau membuka buku baru menjadi orang penting dalam UMNO.

Kedudukan beliau selaku Ketua Penerangan UMNO negeri dan salah seorang dari 6 ADUN yang mewakili BN dalam DUN Kelantan seharusnya menjadi kelebihan untuk beliau menerajui UMNO negeri. Apatah lagi beliau baru-baru ini dicanangkan juga untuk jawatan ‘Bakal Timbalan Menteri Besar’ jika BN memerintah negeri itu. Paling menarik, beliau mungkin akan diangkat sebagai Ketua Pembangkang di DUN Kelantan nanti. Persoalan besar ialah apakah boleh beliau dilantik mengetuai UMNO negeri sedangkan beliau hanyalah Timbalan Ketua UMNO Bahagian di Ketereh? Atau beranikah beliau melawan bosnya untuk jawatan Ketua Bahagian dalam pemilihan kali ini? Relevan lagikah Datuk Wa dalam politik Kelantan?

Sekiranya benar Haji Luwi dilantik sebagai ketua baru UMNO negeri, mampukah beliau mengemudi UMNO negeri? Bersediakah beliau mendepani kerenah ketua-ketua UMNO bahagian di Kelantan yang kadangkala dilihat mementingkan kemenangan dalam pemilihan UMNO lebih dari pilihanraya umum? Bolehkah pemimpin ‘sesak’ yang hanya bersandarkan pada kedudukan ADUN mengepalai UMNO negeri yang memerlukan perbelanjaan besar? Politik bukan sekadar berkisar pada kepetahan bercakap semata-mata, jauh dari itu memerlukan perancangan, perlaksanaan, pasukan dan tentunya kewangan. Mampukah beliau?

Kelantan hanya mempunyai dua wakil dalam kabinet sekarang. Seorang adalah menteri yang menang bertanding dalam pilihanraya dan seorang lagi yang tidak bertanding tetapi dilantik senator untuk membolehkan beliau berada dalam kabinet.

Tok Pa adalah satu-satunya menteri yang menang dalam pilihanraya lepas dan merupakan bekas Pengerusi Perhubungan yang paling cemerlang selepas era kejatuhan BN semenjak 1990. Beliau bagaimanapun digantikan secara tiba-tiba dalam keadaan rakyat Kelantan semakin menerima beliau. Apapun alasan yang diberikan, rekod pencapaian beliau belum mampu di dilaksanakan oleh mana-mana pemimpin UMNO Kelantan sebelum ini. Mungkinkah beliau akan dilantik semula walaupun sudah ada bebanan tugas di peringkat pusat? Telah ada ‘precedent’ sebelum ini bahawa bekas Pengerusi dilantik semula untuk memperkuatkan parti iaitu semasa Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) mengetuai parti pada pilihanraya 1999. Mungkinkah sejarah ini akan berulang? Pak Lah ada seribu satu alasan untuk mengganti Tok Pa sebelum ini dan mungkin juga ada seribu satu alasan untuk melantik beliau semula? Hendak atau tak hendak..

Menteri yang baru dari Kelantan, Zaid Ibrahim juga disebut-sebut bakal mengetuai UMNO negeri. Zaid bagaimanapun dilihat lebih bersifat nasional dari imej pemimpin tempatan. Perlantikan beliau dianggap bukan atas dasar kuota negeri tetapi secara berkebetulan berasal dari Kelantan dan pernah mengisi kedudukan sebagai Ahli Parlimen Kota Bharu. Kejayaan perniagaan beliau memang tidak boleh diragui lagi, apatah lagi kekayaan beliau. Namun ada suara-suara yang mengatakan bahawa Zaid kurang sesuai menjadi pemimpin Kelantan atas pelbagai alasan termasuklah hal-hal peribadi.

Bagaimanapun, kelantangan dan sifat ‘keras kepala’ beliau sebenarnya menjadi sebutan rakyat kerana beliau boleh dianggap pemimpin yang berani menentang arus ‘pembodekan’ pimpinan sekarang. Rakyat sudah juak dengan amalan bodek dalam kerajaan dan mahu seorang hero yang berani bersuara. Mungkinkah Zaid calon yang sesuai? Kalau Pak Lah serius untuk memenangi suara hati rakyat, Zaid mungkin calon yang lebih sesuai..

Kalau sekiranya faktor ‘orang baru’ diambilkira, tentunya Haji Luwi dan Zaid adalah calon yang tersenarai pendek tetapi kedua-duanya bukan ketua UMNO bahagian. Mungkinkah kali ini Pengerusi UMNO negeri bukan lagi di kalangan ketua bahagian? Mungkinkah reformasi sepenuhnya perlu dilakukan di Kelantan? Walau apa keadaan sekalipun, Pak Lah perlu ingat bahawa moral dan imej masih menjadi kriteria utama Pengerusi UMNO di Kelantan. Pandai-pandailah memilih …

Jangan jadi KUCABAGHA.

No comments: