Thursday, April 10, 2008

POLITIK MACHIAVELLI PEMBANGKANG

3 Ahli Dewan Undangan Negeri BN di Kedah dikatakan sedang berura-ura untuk melompat parti dan berada dalam Parti PKR. Mereka dilaporkan telah ditawarkan pelbagai jawatan termasuk Datuk Bandar Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) dan teraju utama sebuah anak syarikat Kerajaan Negeri. Pengisytiharan tersebut dikatakan telah dibuat oleh sumber-sumber yang tidak didedahkan yang kemudian disambut oleh sebuah portal web yang berfikiran pembangkang.

Tidak diketahui samada berita tersebut sahih atau tidak tetapi apa yang menarik adalah pihak Barisan Rakyat (BR) telah mula menyerang semula. Perang psikologi mereka terhadap pemimpin dan ahli-ahli BN seakan seperti direncanakan. Dijangkakan pelbagai lagi cerita-cerita Bollywood yang heronya tidak pernah terluka sedikitpun akan didendangkan oleh PKR. Mungkin selepas ini mereka akan mendendangkan cerita Sepanyol pula yang kadang-kadang berlaku peristiwa tak masuk akal dengan hero yang ‘handsome’ dan penjahat yang sentiasa busuk hati. Rasanya Sutradara filem-filem tersebut bukan Hishamudin Rais kerana beliau hanya tahu mengkritik filem tetapi Anwar Ibrahim sendiri yang suka berfantasi. Maklumlah orang lelaki pun boleh ‘dinampak’ macam wanita. Inikan pula mengolah cerita Melayu menjadi cerita Sepanyol.

Isu lompat melompat parti seperti ini telah dimulakan oleh Azmin Ali (Naib Presiden PKR yang dikatakan suka memakai pakaian berjenama sehingga berbelas ribu sepasang), bila beliau mengumumkan bahawa ada di kalangan Ahli Parlimen (MP) di Malaysia Timur akan melompat parti menyeberang ke PKR. Sekarang ini dikatakan sudah ada 34 Ahli Parlimen di sana bersedia bila-bila masa untuk menyeberang ke PKR walaupun Pembangkang hanya memerlukan 30 orang MP sahaja untuk membentuk Kerajaan. Kenyataan tersebut ditambah lagi dengan perencah segera tidak berjenama bahawa kesemua mereka yang terlibat tidak ditawarkan sebarang imbuhan atau penggunaan wang. Nampaknya ahli-ahli MP berkenaan memikirkan ‘kepentingan rakyat’ melebihi kepentingan peribadi apabila sanggup menyeberang ke sebuah parti yang tidak diketahui lagi corak dan gaya pentadbirannya. Agak-agaknya mereka ini lebih yakin dengan BR dari melihat rekod BN yang mereka sama-sama perjuangkan sebelum ini. Mungin sebab BR tidak menawarkan sebarang imbuhan yang menyebabkan hati mereka tersentuh untuk menyeberang.

Rentetan dari peristiwa itu juga dikatakan ada usaha dari BN pula untuk membeli Wakil Rakyat di Perak sehingga mencecah RM65 Juta, malah terbaru dikatakan ada yang sampai 80 Juta. Rakyat marhaen mungkin tidak dapat mengagak berapa banyak 65 atau 80 Juta tersebut, maklumlah jumlahnya sudah tak boleh dikira dengan jari tangan dan kaki. Kalau guna ‘calculator’ pun, kena beli yang boleh mengira Matematik tambahan di sekolah, setakat yang digunakan di kedai runcit tu mungkin tak cukup nombor lagi untuk menghitung.

Kita tak pasti apa hebatnya Wakil rakyat yang tidak tersohor tersebut boleh ditawarkan ganjaran sebnayak itu. Mungkin kalaulah benar dakwaan tersebut, rasanya samada Tajol Rosli Ghazali (yang masih mengetuai BN Perak) sudah hilang akal atau tak tahu membilang. Agaknya kekalahan BN di Perak menyebabkan beliau ‘ingat-ingat lupa’ kot? Apa yang pasti kalau dah nak buat cerita pun, padan-padanlah dengan logik akal.

Kes terbaru di Kedah pula semakin menampakkan ‘ketidakmunasabahan’ cerita-cerita lompat parti ini. Apalah hebatnya seorang ADUN menjadi Datuk Bandar atau Ketua Pegawai Eksekutif sebuah anak syarikat Kerajaan Negeri? Yang rakyat marhaen tak boleh faham juga ialah wajarkah seorang ADUN yang sudah berjawatan dalam kerajaan bekerja secara eksekutif dan dibayar gaji untuk sebuah syarikat lain? Nampaknya banyak betul gaji yang akan diperolehi oleh ADUN berkenaan.

Kesemua peristiwa pengumuman lompat melompat parti tersebut mencerminkan bahawa Pembangkang telah menyusun satu strategi perang psikologi terancang terhadap BN dalam keadaan BN dan UMNO berada dalam keadaan pemulihan. Pergolakan dalaman dalam UMNO, parti yang menunjangi BN diambil kesempatan sepenuhya oleh BR (atau lebih tepat lagi PKR) untuk meletakkan UMNO dalam keadaan berprasangka sesama sendiri.

Rakyat marhaen percaya bahawa cerita-cerita tersebut tidak berasas sama sekali tetapi pengumuman seperti itu boleh menggugat keyakinan ahli UMNO terhadap keutuhan dan kestabilan UMNO. Ini ditambah lagi dengan pelbagai kritikan dalaman terhadap kepimpinan UMNO yang mungkin tidak dirasai sebelum ini. Kritikan-kritikan ke arah pembaikan UMNO terhadap kepimpinan menampakkan seolah-olah UMNO telah berpecah dan sedia untuk karam.

Perlu diingatkan bahawa rakyat marhaen berpandangan yang kritikan-kritikan tersebut sebenarnya melambangkan kematangan dalam UMNO. Kritikan tersebut menjadikan UMNO sebuah parti yang demokrasi dan menurut tuntutan zaman. UMNO sebenarnya telah berubah dan di zaman serba maju ini, ahli-ahli UMNO telahpun mendahului parti-parti lain dengan memulakan kritikan terhadap kepimpinan parti secara terbuka yang melambangkan suburnya demokrasi dan hak bersuara ahlinya.

Walau apapun niat dan permainan politik yang ingin dimainkan oleh Parti Pembnagkang, rakyat marhaen ingin mengingatkan bahawa janganlah permainan politik mereka ini menggugat kestabilan dan keharmonian dalam negara. Janganlah kerana hendakkan kuasa politik, para pelabur dan kalangan peniaga meninggalkan negara kita kerana ada perasaan tidak selamat. Jangan nanti rakyat juga yang menanggung kesannya hanya kerana cita-cita politik segelintir pemimpin pembangkang.

Jangan jadi KUCABAGHA.

No comments: