Wednesday, July 29, 2009

KELANTAN SEBUAH NEGERI BERKAT?

1) Pilihanraya Kecil (PRK) Manik Urai telah beberapa minggu berlalu. Cakap-cakap politik berkenaan kawasan berkenaan semakin menghilang malah sudah tidak kedengaran lagi dalam kedai-kedai kopi yang menjadi medan tempur politik di Malaysia. PAS membuktikan keutuhan mereka walaupun penuh kontroversi dan diwarnai dengan persoalan ketepatan kiraan undi. Apapun keputusannya, ia telah diumumkan walaupun ada ura-ura bahawa BN akan merayu kes tersebut ke Mahkamah.

2) Namun disebalik kehangatan kempen dan kebijaksanaan mengatur strategi di Manik Urai oleh kedua-dua parti bertanding, PRK tersebut memberi impak yang cukup besar terhadap tahap pemikiran politik dan intelektual terutamanya berkenaan pandangan ahli dan pemimpin PAS terhadap UMNO dan PAS sendiri.

3) Isu gambar Presiden PAS dalam poster kempen yang tidak diperlukan di Manik Urai mendahului siri pemikiran politik yang dibawa oleh PAS. Pemimpin peringkat negeri berpandangan bahawa PRK tersebut bersifat kedaerahan dan gambar Presiden mereka bersifat nasional dan tidak akan membantu kempen mereka. Gambar Menteri Besar (MB) sahaja yang diperlukan dan dihormati oleh pengundi di sana. Kesannya PAS telah ‘berjaya mengurangkan’ majoriti kemenangan mereka dari lebih 1,300 undi kepada hanya 65 undi. Itupun masih dipertikaikan oleh BN atas dasar pengiraan yang berubah-ubah.

4) PRK tersebut juga mencetuskan kontroversi tentang tahap kepahaman Islam parti PAS apabila ‘difatwakan’ oleh beberapa ‘alim ulamak peringkat kampong’ bahawa melihat gambar Nik Aziz sahaja sudah cukup untuk mendapat pahala. Kita tidak tahu kitab mana yang digunakan untuk menjustifikasikan dakwaan tersebut tetapi pandangan sedemikian akan memberi kesan kepada rakyat marhaen dan mencetuskan kecelaruan pemikiran Islam masyarakat keseluruhannya.

5) Dakwaan dan tohmahan terhadap UMNO tidak terhenti disitu sahaja bilamana UMNO sekali lagi digambarkan sebagai sama dengan Komunis oleh Mursyidul Am nya sendiri. Mungkin kerana kedangkalan ilmu dunia dan ketidakfahaman beliau dalam Bahasa Inggeris sehingga tidak mengetahui definasi Komunis boleh dijadikan faktor pemaaf atas dakwaan tersebut tetapi apabila satu kenyataan dikeluarkan oleh seorang pemimpin apatah lagi yang dikatakan pemimpin agama, label sedemikian mencemar kehormatan UMNO sebagai parti yang dinaungi oleh orang-orang Melayu beragama Islam di Malaysia. Tektik mempersoalkan keislaman seseorang adalah sesuatu yang melampau dalam konteks ajaran Islam sendiri dimana tahap pahala dan dosa seseorang adalah urusan Allah.

6) Beberapa hari selepas PRK tersebut, rakyat marhaen dimaklumkan bahawa keadaan air di daerah Pasir Mas di Kelantan berada dalam keadan yang cukup kritikal. Sebuah sekolah asrama bantuan penuh Kerajaan Pusat terpaksa melepaskan murid-muridnya yang datang dari pelusuk Daerah Pasir Mas, Tumpat dan Rantau Panjang pulang ke rumah masing-masing setiap hari disebabkan masalah ketiadaan air. Menariknya, masalah tersebut telah berlarutan beberapa lama tanpa ada penyelesaian. Rakyat marhaen mendapat berita bahawa ianya bukan sahaja masalah terpencil di sekolah berkenaan tetapi juga adalah masalah dalam seluruh daerah Pasir Mas. Kemana perginya keislaman dan tanggungjawab membangun bersama Islam yang dilaung-laungkan oleh kerajaan Negeri sebelum ini?

7) Ujian Tuhan rupanya tidak terhenti setakat masalah kekurangan air malah merangkumi juga masalah lebihan air. Sejak beberapa hari yang lepas, negeri Kelantan sentiasa mendapat ‘berkat’ air hujan yang melimpah ruah. Kesannya penanam tembakau di Bachok mahupun penanam Timun Cina (Tembikai) di tepi Sungai Kelantan mengeluh menanti apa yang akan terjadi terhadap tanaman mereka. Hampir 2 dekad yang lalu, rakyat Kelantan percaya bahawa negeri mereka berkat di bawah kepimpinan Nik Aziz sehingga dikatakan tiada banjir besar melanda tetapi selang beberapa tahun kemudian banjir besar telah menenggelamkan Bandar Kota Bharu ‘Bandaraya Islam’ sehingga segala urusan tergendala untuk beberapa hari. Mungkin kita terfikir kemana perginya berkat di waktu tersebut?

8) Beberapa hari yang lepas kita dikejutkan pula dengan kenyataan dari Pusat Bimbingan Remaja Puteri Raudhah Sakinah Kelantan bahawa mereka menerima lebih dari 150 panggilan telefon sehari yang memohon untuk menempatkan anak-anak gadis mereka di pusat tersebut kerana didapati hamil luar nikah dan gejala sosial lainnya, kita mula terfikir apakah benar Kelantan sebuah negeri berkat? Dimana keberkatan sebuah negeri kalau jumlah anak gadisnya hamil tanpa nikah semakin meningkat? Dimana berkatnya kalau pusat-pusat karaoke haram bercambah dari hari ke hari? Dimana berkatnya kalau anak-anak gadis dari Ulu kelantan boleh dibawa kehulu kehilir hanya bermodalkan ‘top up’ RM10? Dimana berkatnya kalau anak-anak sekolah menengah agama mampu terbang ke Kuala Lumpur setiap hujung minggu hanya untuk memperdagangkan tubuh mereka?

9) Rasanya sudah tiba masanya untuk Nik Aziz melihat ke dalam diri dan melakukan muhasabah. Apakah selama ini ceramah beliau setiap pagi Jumaat di Pejabat PAS memberi kesan kepada rakyat? Apakah ceramah beliau bermotifkan mendidik atau sekadar ceramah memperkuatkan politik? Berapa ramaikah ustaz yang beliau lahirkan sepanjang berpuluh tahun beliau berceramah setiap minggu di situ? Berapa ramaikah yang melaksanakan isi kandungan ceramah tersebut? Atau mungkinkah ceramah beliau memang tanpa isi, hanya retorik politik mempersenda dan memperlekehkan orang lain? Hanya Nik Aziz mampu menjawabnya. Hanya Nik Aziz yang perlu muhasabah diri. Jika tidak, memang Kelantan akan sentiasa kucabagha.

2 comments:

Anonymous said...

Nik ajis dah merapu....

KINI SPRM PERLUH JUGA MENYIASAT DAN MENDEDAHKAN BERBAGAI ANGKARA PARA EXCO PAS DALAM KERAJAAN KELANTAN...

KELANTAN DAH BANGKRAP..!!!!
KAYU BALAK DAH DITEBANG....
LADANG TANAH KEBUN ORANG MELAYU DIGADAIKAN ....
TANAH TINGGI LOJING DIRATAKAN....

ITULAH SEBAB NIK AJIS DAH KEPANASAN...

DR 1221 said...

salam
macam biasa nik ajis akan jawab, yg baik itu pas, yg buruk itu umno