Friday, July 10, 2009

BN AKAN MENANG DI MANEK URAI?

1) Rakyat marhaen berkesempatan meninjau secara lebih dekat kehangatan kempen Pilihanraya Kecil N 41 Manek Urai (PRK Manek Urai) hari ini, 10 Julai 2009 iaitu hari ke 5 selepas bermula penamaan calon bagi kerusi berkenaan. Kehangatan kempen di waktu siang rasanya tidak sehangat cuaca di Manek Urai, ianya lebih suam-suam kuku. Tiada kesesakan kenderaan di jalan utama Kuala Krai ke Gua Musang. Tiada perarakan kenderaan berbendera secara silih berganti. Tiada juga petugas-petugas yang membunyikan kenderaan untuk menyatakan sokongan mereka pada mana-mana parti atau calon yang bertanding. Mungkin juga strategi kempen telah berubah dengan lebih penumpuan kepada lawatan rumah ke rumah. Mungkin juga sebahagian jentera kempen sedang beristirehat untuk menjalankan aktiviti seterusnya dari waktu petang hingga ke awal pagi. Mungkin juga ada yang sedang berlibur di Air Terjun Lata Rek.

2) Rakyat marhaen percaya bahawa kedua-dua jentera parti yang bertanding berada dalam keadaan tertekan. Sekiranya PAS kalah, kekuatan parti akan teruk terjejas dan memalukan kerana DUN berkenaan adalah kubu kuat mereka dengan kemenangan berterusan kecuali pada Pilihanraya Umum ke 11. Itupun dengan hanya majoriti 53 undi. Bagi BN pula, kekalahan di DUN Manek Urai akan memperlihatkan kepada pengundi seluruh negara bahawa siri kekalahan BN dalam PRK akan berterusan dan tsunami politik dalam negara masih membara. Apa lagi bila teraju negara telah bertukar tangan dan Najib perlu membuktikan kekuatan.

3) Apa sahaja strategi dan pendekatan yang diambil oleh mana-mana parti, kekuatan calon sudah pun berada di pihak BN. Calon PAS yang tidak berpendidikan dan cuma bersandarkan populariti di kampong dirasakan ‘alah roma’ dengan calon BN, seorang graduan universiti dan bekas pengurus KESEDAR. Namun begitu, pemerhatian secara rambang mendapati BN tidak menggunakan sepenuhnya kekuatan tersebut. Mungkin ada yang berpandangan bahawa soal pendidikan akan menjadi ‘back fire’ kerana seolah-olah memperlekehkan calon PAS tetapi lupakah kita semua bahawa Allah SWT secara jelas mencabar manusia dalam Al Quran dengan bertanya “Adakah sama orang-orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?”. Apakah cabaran tersebut benar-benar bertujuan menduga minda manusia atau betul sebagaimana tafsiran ulamak bahawa ayat tersebut lebih memperli umat manusia? Bagaimana PAS boleh menafikan fakta tersebut yang secara jelas disebut dalam Al Quran? Apa ajaran Islam PAS yang sebenar kalau menerima separuh dan menolak separuh tuntutan agama? Mungkin juga benar kata orang, Islam PAS adalah Islam tanpa nabi dan kitab tetapi hanya separuh Al Quran. Patutlah UMNO menolaknya.

4) Satu perkara yang lebih nyata dalam isu berkenaan juga menunjukkan bahawa BN tidak menyediakan set perbandingan peribadi antara kedua calon. Kenapa tidak disenaraikan kelulusan mereka? Kenapa tidak disenaraikan pengalaman kerja mereka? Kenapa tidak dinyatakan kepada rakyat perbandingan usia mereka bilamana generasi muda dikatakan menjadi undi penentu kemenangan calon? Mungkinkah BN terlupa? Jadikanlah kekuatan calon sebagai ‘mindset’ pengundi. Biarkan rakyat menilai mana kaca dan mana permata?

5) Rakyat marhaen dapati sebahagian dari penceramah BN terutamanya penceramah muda yang kurang berpengalaman adalah syok endiri. Berceramah seolah-olah kita pemidato hebat tapi rakyat Manek Urai hanya ingin mendengar bahawa bayaran premium tanah semakin naik sejak PAS memerintah Kelantan. Rakyat Manek Urai hanya ingin diberitahu bahawa kawasan balak hanya tinggal kulit kayu balak sahaja lagi kerana dinodai secara rakus oleh pimpinan Kerajaan negeri. Rakyat Manek Urai hanya ingin tahu berapa ramai dan kenapa rakyat Kelantan merantau mencari rezeki di luar dari negeri tersebut. Rakyat Manek Urai hanya perlu tahu bahawa kemiskinan mereka adalah didorong oleh kegagalan kerajaan negeri. Begitu susahkah untuk BN menyampaikan mesej tersebut?

6) Kelemahan utama yang masih menghantui BN adalah budaya ‘menghurung’ pemimpin. Pergilah di mana-mana majlis BN yang dihadiri oleh menteri menteri apatah lagi oleh Timbalan Perdana Menteri (TPM) dan kita akan dapati yang mengiringi pemimpin berkenaan adalah pemimpin-pemimpin negeri dan bahagian. Merekalah yang sentiasa tersengih di atas pentas menunjukkan sokongan pada pemimpin berkenaan. Soalnya sekarang siapa yang melaksanakan kerja-kerja menemui rakyat di bawah kalau pemimpin-pemimpin berkenaan sibuk mengiringi pemimpin atasan? Perlukah ianya hanya kerja wanita K10 sahaja? Bila dan bagaimana pengundi berkenaan berkesempatan mengenali dan menyatakan hasrat mereka kepada pemimpin atasan kalau ‘pagar’ ini tidak dibuang? Rakyat marhaen merasa cukup meluat bila membaca satu laman sosial secara maya apabila seorang pemimpin pemuda secara terangan dan secara bangga memperlihatkan gambar beliau mengiringi seorang menteri. Tidak adakah masa lain yang lebih sesuai untuk pemimpin berkenaan menemui dan bersama dengan menteri berkenaan? Rakyat marhaen mencadangkan supaya berilah peluang dan kesempatan kepada rakyat bawahan bertemu dan berbincang secara dekat dengan pemimpin dan menteri berkenaan. Inilah masa untuk menunjukkan keprihatinan dan kerendahan diri pemimpin BN.

7) PRK adalah masa yang paling sesuai untuk mana-mana menteri bertemu dan menyelami permasalahan rakyat secara lebih mendalam. Apakah sukar kalau sekiranya Datuk-Datuk menteri boleh menjadi ‘anak angkat’ orang kampong untuk satu atau dua malam? Bersama di rumah mereka dan seluruh kampong untuk satu jangkamasa pendek pada setiap PRK? Soal keselamatan boleh difikirkan kerana BN mempunyai segala sudut kelengkapan untuk memantau hal tersebut. Apatah lagi pihak keselamatan sentiasa memenuhi setiap ruang dalam kawasan berkenaan. Mungkin cadangan ini perlu diperhalusi tetapi kesannya bukan sahaja pada keluarga berkenaan tetapi kepada seluruh kaum kerabat dan saudara mara mereka juga. Fikir-fikirkanlah tetapi yang nyata jentera BN masih nampak berkucabagha.

No comments: