Wednesday, July 1, 2009

MANEK URAI MILIK BN

1) Pelbagai andaian dan bacaan politik sedang dibincang dan diperkatakan oleh masyarakat ekoran Pilihanraya kecil (PRK) Manek Urai sekarang. Ada yang mengandaikan bahawa BN akan dimalukan sekali lagi dalam siri PRK malah ada yang sudah awal-awal lagi merumuskan bahwa BN sudah tidak relevan lagi dalam politik Malaysia. Apapun pandangan dan andaian mereka, ianya amat menarik untuk dianalisa kerana BN yang sudah lebih 50 tahun bertapak di negara ini perlu melakukan sesuatu yang segera bagi memenangi PRK ini.

2) PRK ini juga sebenarnya bukanlah medan terbaik bagi BN kalau dilihat dari segi sejarah pilihanraya di sana. BN hanya memenangi sekali sahaja pilihanraya kawasan berkenaaan iaitu pada tahun 2004 (PRU11) sejak 4 atau 5 PRU yang lepas. Kekebalan arwah Paksu Weil menjadikan BN sukar memenangi kawasan berkenaan sehinggalah beliau tidak dicalonkan pada PRU 11 tersebut. Namun pada PRU 12 yang lalu, nama beliau muncul kembali dan UMNO rebah semula di gelanggang tersebut.

3) Melihat senario yang sedemikian, rakyat marhaen percaya kemenangan PAS di kawasan berkenaan secara berturut-turut sebelum ini adalah sepenuhnya atas sifat peribadi dan kekuatan calon dan bukan kerana kehebatan parti. Soalan yang perlu ditanya adalah apakah calon yang dinamakan PAS sekarang sehebat arwah YB mereka sebelum ini?

4) Manek Urai dilaporkan mengandungi lebih kurang 12,200 orang pengundi berdaftar. Lebih kurang 4,200 orang dari jumlah keseluruhan pengundi tersebut adalah ahli UMNO. Ini menunjukkan bahawa 30% daripada pengundi adalah penyokong BN. Mengandaikan bahawa 70% dari pengundi akan keluar mengundi pada 14 Julai ini, BN sekurang-kurangnya sudah mampu mendapat hampir separuh dari jumlah undi keseluruhan nanti. Andaian mudah ialah semua ahli UMNO turun mengundi pada hari berkenaan atau paling tidak 90% daripadanya. Jika UMNO terus menjaga ahli sendiri dan mereka tidak belot, sokongan pengundi atas pagar hanyalah bonus untuk BN memenangi PRK ini.

5) Soalan paling dinanti sekarang adalah apakah semua ahli UMNO tersebut wujud di Manek Urai? Atau ianya hanyalah ahli berdaftar di atas kertas yang digunakan oleh pihak-pihak tertentu untuk tujuan pemilihan parti semata-semata sebagaimana yang berlaku di tempat lain juga? Dimana kesemua ahli-ahli UMNO tersebut? Bolehkah dikesan kedudukan mereka?

6) Rakyat marhaen mengharapkan kesemua ahli UMNO tersebut bermastautin atau setidaknya pengundi sebenar Manek Urai. Jangan nanti berlaku sebagaimana di sebuah kawasan Parlimen yang berjiran dengan Kuala Krai dimana ahli UMNOnya bukan sahaja tidak pernah menetap atau berasal dari kawasan berkenaan tetapi juga terdiri dari rakyat Sarawak yang cawangan UMNO pun tidak pernah ada di sana. Mereka hanya muncul secara rombongan untuk mengundi di musim pemilihan UMNO.

7) Rakyat marhaen mengharapkan bahawa pimpinan UMNO setempat sudah mula bersalam-salaman dan sudah boleh bertepuk tampar untuk menggerakkan seluruh kekuatan yang ada bagi memenangi PRK ini. Tiada lagi istilah 23 atau istilah orang siapa. Sekiranya ini tidak mampu dilakukan, PRK ini hanyalah satu dari siri kekalahan BN pasca PRU12. PRK seterusnya atau PRU 13 nanti tentunya akan lebih berkucabagha.

No comments: