Monday, February 15, 2010

SIAPA DISEBALIK PROTES AHLI PARLIMEN AUSTRALIA?

1) Malaysia sekali lagi menjadi perhatian dunia. Kali ini bukan juga kerana kejadian gempa bumi yang melanda negara aman ini malah bukan kerana pertukaran Kerajaan 16 September seperti yang dicanangkan oleh Peliwat Tegar Negara tetapi hanya kerana Malaysia sedang melaksanakan proses keadilan terhadap seorang pemimpin parti Pembangkang mengikut peruntukan undang-undang yang telah diterimapakai di seluruh dunia.

2) Beberapa hari yang lepas, seramai 50 orang ahli ‘Australian House of Representatives’ (Ahli Parlimen di Dewan Rakyat) dari parti memerintah, Parti Buruh Australia (Australian Labor Party (ALP) yang diketuai oleh Michael Danby, wakil dari Melbourne Ports, Victoria menyerahkan satu nota protes kepada Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Malaysia kononnya pendakwaan terhadap Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi sekarang atas tuduhan liwat perlu ditarik balik untuk ‘menjaga imej Malaysia’.

3) Nota Protes tersebut jelas memperlekehkan sistem perundangan dan kehakiman di negara ini. Apakah Australia masih berfikiran bahawa Malaysia mengamalkan undang-undang rimba dan korup? Rakyat marhaen masih tidak memahami apakah kaitannya diantara ‘menjaga imej Malaysia’ dengan sistem keadilan negara? Apakah para pembuat undang-undang (law makers) Parlimen Australia ini merasakan hanya sistem perundangan mereka yang betul dan menyifatkan sistem kehakiman negara ini berat sebelah dan bersifat diktator?

4) Sejarah campurtangan asing dalam proses perundangan di Malaysia bukanlah baru. Kira-kira seabad yang lepas bilamana pertama kali Anwar dibicarakan di mahkamah di atas pertuduhan yang sama, negara-negara kuasa dunia terutamanya Amerika Syarikat bersungguh-sungguh mengatakan tiada keadilan untuk Anwar. Mungkin tidak keterlaluan kalau ditanya oleh rakyat marhaen, keadilan yang bagaimana lagi perlu diberikan kepada Anwar? Apakah dengan cara melepaskan beliau dari tuduhan menunjukkan keadilan telah dilaksanakan atau dilihat telah dilaksanakan? Tidakkah mereka tahu bahawa Anwar sejak dari awal lagi telah memohon pelbagai perkara di Mahkamah agar pertuduhan kali kedua tersebut dibatalkan? Tidakkah mereka tahu bahawa penangguhan terhadap tuduhan tersebut telah sekian lama dilakukan dengan Anwar menggunakan pelbagai ruang dan peluang untuk melepaskan diri?

5) Rakyat marhaen melihat nota protes tersebut lebih kepada agenda pihak-pihak tertentu atau dengan kata mudah ‘kawan-kawan rapat’ Anwar untuk ‘membela’ beliau dan meletakkan Malaysia sebagai negara yang tidak menghormati undang-undang. Ianya lebih bersifat membantu ‘kawan’ yang bermasalah dan memudahkan beliau menaiki takhta untuk kepentingan bersama. Bayangkan bagaimana sebuah negara luar secara tiba-tiba cuba campurtangan dalam proses perundangan negara. Bayangkan apakah agenda mereka. Bayangkan siapakah yang memulakan insiatif protes tersebut.

6) Michael Danby mewakili kawasan beliau semenjak 1998 sehingga sekarang malah beliau merupakan satu-satunya Ahli Parlimen Australia berbangsa Yahudi sehingga 2007 apabila Mark Dreyfus dipilih untuk menyertai Parlimen Australia. Perkara menarik mengenai Michael ialah beliau merupakan Presiden ‘Australasian Union of Jewish Students’ malah sebelum itu pernah berkhidmat sebagai Editor untuk ‘Australia-Israel Review’ dari tahun 1986 hingga 1993. Apakah profil beliau tersebut memberi apa-apa makna kepada rakyat Malaysia? Apakah kaitannya dengan Anwar? Sama-sama kita renungkan.

7) Rakyat marhaen merasakan bahawa Kevin Rudd yang merupakan Perdana Menteri Australia dari Parti Buruh sepatutnya mengambil inisiatif memohon maaf kepada kerajaan Malaysia atas kebiadapan rakan-rakan beliau tersebut yang telah membentuk Kerajaan Australia. Parti Buruh diwakili oleh 83 orang Ahli Parlimen dari 150 Ahli Parlimen seluruh Australia. Atau adakah protes tersebut sememangnya dari Rudd sendiri?

8) Perdana Menteri Malaysia bagaimanapun mengambil pendekatan diplomasi dengan mengarahkan Pejabat Pesuruhjaya Malaysia memperjelaskan secara berfakta berkenaan kes mahkamah tersebut. Mungkin pendekatan tersebut boleh diterima tetapi kenapa perlu kita memperjelaskan kepada sebuah negara asing berkenaan proses perundangan dalam negara kita? Apakah kita bertanggungjawab memperjelaskan keadaan tersebut dalam konteks hubungan antara negara?

9) Rakyat marhaen ingin mencadangkan supaya badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang sayangkan negara menghantar bantahan atas campurtangan tersebut kepada Kerajaan Australia. Kita mahu Kerajaan Australia menyelesaikan dulu masalah hak dan kepentingan ‘aborigines’ di negara mereka daripada bercakap soal kedaulatan undang-undang negara ini. Jangan nanti kuman diseberang boleh nampak, gajah didepan mata tidak kelihatan. Kedaulatan negara perlu dipertahankan supaya negara kita tidak jadi ‘kucabagha’.

2 comments:

Pasar Malam said...

Tidak akan senang yahudi dan nasrani itu kepada seseorg ..sehingga orang itu mengikut telunjuk yahudi dan nasrani..sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta..sehingga mereka masuk lubang biawak pun org itu akan mengikuti mereka..!!

bagi ambo..itulah gambaran nya jelas kepada anwar ibrahim.

Rizwan said...

pok najib kene la keras sikit, macam tok det...

ini lembik je, up sket dari pak lelah...