Sunday, July 5, 2009

ANTARA JAMBATAN GANTUNG DAN 1000 EKAR LADANG RAKYAT

1) Bahang kehangatan pra kempen PRK Manek Urai telah mengheret rakyat marhaen turut sama mengikuti beberapa siri ceramah yang diatur samada oleh jentera BN mahupun Pakatan Rakyat (PR) sebelum hari penamaan calon pada 6 Julai nanti. Menariknya, dicelah-celah persaingan ceramah tersebut, muncul pula ceramah yang diatur sendiri oleh Ahli Parlimen Pasir Mas, Ibrahim Ali (atau lebih dikenali sebagai Datuk Him) atas nama ‘Majlis Mesra Rakyat’ yang dianjurkan oleh pertubuhan NGO beliau, PERKASA.

2) Ceramah terbaru Datuk Him ialah pada 3 Julai di hadapan rumah Jani Hassan di Laloh dan seperti biasa ceramah beliau penuh dengan hilai ketawa, kritikan pedas dan kesungguhan memperjuangkan bangsa Melayu. Lupakan soal samada beliau ikhlas atau tidak, biarkan sementara soal bila beliau akan melompat parti lagi dan pedulikan sumpah seranah beliau terhadap sesiapa sebelum ini. Program ceramah yang diselang seli dengan nyanyian nasyid tersebut merumuskan beberapa pemikiran kepada rakyat marhaen.

3) Perkara yang paling nyata adalah ceramah Datuk Him nampak lebih bertenaga dari ceramah-ceramah yang diaturkan oleh kedua-dua parti walaupun mungkin kerana mereka masih belum sepenuhnya masuk gear dalam perlumbaan di Manek Urai. Datuk Him sebagaimana ‘trade mark’ beliau tidak memperdulikan apa orang kata walaupun telah jelas beliau sedang berusaha keras menarik perhatian pimpinan UMNO untuk menerima beliau kembali. Ceramah yang tidak menggunakan jentera mana-mana parti masih tetap mendapat sambutan dari masyarakat setempat Perkara yang tidak dapat dijawab oleh rakyat marhaen ialah apakah UMNO bersedia menerima semula Datuk Him? Bayangkan beliau dipecat dari UMNO semasa Tok Pa menjadi Pengerusi Perhubungan UMNO negeri dan kalau diterima beliau akan kembali semula semasa Tok Pa mengemudi UMNO negeri sekali lagi. Ironinya, Datuk Him telah menyerang Tok Pa secara berterusan sebelum ini. Mungkin benar kata orang, dalam politik tiada kawan atau musuh yang kekal.

4) Datuk Him telah mula membuka gelanggang dengan mengingatkan pengundi Manek Urai tentang pentingnya memilih pemimpin yang bijak sambil menempelak Nik Aziz yang mendesak mengadakan debat dengan PM sedangkan bagi Datuk Him lebih baik Nik Aziz memperjuangkan beberapa projek pembangunan yang telah dijanjikan oleh kerajaan pusat sebelum ini. Projek Pelabuhan Tok Bali, Pelabuhan Darat dan lainnya disamping menarik pelaburan asing perlu diberi lebih keutamaan berbanding sekadar mengadakan debat untuk mengatakan siapa betul atau salah. Menariknya beliau membandingkan Kelantan dengan Melaka yang tiada apa-apa sumber alam tetapi mampu menjadi kawasan pelancongan dunia.

5) Majlis Datuk Him tidak meriah sekiranya beliau tidak membuka beberapa pekung dalam pimpinan PAS. Bekas YB yang telah 5 penggal mewakili kawasan tersebut telah meninggalkan jasa terbesar beliau dengan membina ‘jambatan gantung’ yang menghubungkan antara Manek Urai Baru dengan Manek Urai Lama untuk kaum marhaen di sana. Jambatan tersebut hanya mampu menampung trafik sehala pada satu masa. Datuk Him membayangkan kalaulah beliau berada ditempat tersebut, jambatan tersebut mungkin sekarang sudah menjangkau 6 tingkat!! Namun begitu, jasa Bekas YB tersebut yang paling nyata ialah beliau telah meninggalkan hampir 1,000 ekar tanah Ladang Rakyat kepada kaum keluarga beliau!! Itulah jasa utama pemimpin PAS disana.

6) Rumusan dari ceramah tersebut memperlihatkan bahawa BN perlu melahirkan lebih ramai penceramah yang mampu menarik pendengar dari mendengar penceramah yang hanya syok sendiri. Pengundi di Manek Urai adalah mereka yang tidak memerlukan pengkisahan yang terlalu tinggi tetapi mampu mengulas dan merumuskan isu setempat. Biarkan slogan 1Malaysia dan Kerajaan Perpaduan malah mereka tidak minatpun dengan slogan 1Manek Urai. Isu ‘ghetak’, zink rumah dan ‘pok getah’ lebih ‘jijak’ dari isu pemerintahan negara. Satu sumber dan pengolahan isu setempat perlu diberi keutamaan supaya tidak akan jadi kucabagha.

2 comments:

ghostWRITER said...

Ladang Rakyat, Ladang Cina..PAS bela cina, bukan mulayu, melayu layu biarkan-biarkan ja...

oghekito said...

saya setuju dengan saudara.penceramah BN kena offensif.jgn asyik defensif macam selalu.Serang habis-habisan.Itulah budaya politik pembangkang.