Monday, January 9, 2012

Siri konfius: Mahkamah mencatitkan hikmah.

1) 9 Januari 2012 membuka lembaran Tahun Baru dengan warna warni politik Malaysia yang lebih bercelaru. Keputusan mahkamah dalam pertuduhan liwat ke atas Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang di Parlimen Malaysia (ada yang melabelkannya sebagai liwat II) yang melepas dan membebaskannya menunjukkan ketelusan dan intergriti badan kehakiman negara yang sentiasa dipertikaikan oleh parti pembangkang. Bagi sesetengah pihak, ia menidakkan teori konspirasi yang dilaung-laungkan Pembangkang selama ini. Keputusan membebaskan Anwar itu juga adalah satu senario yang mungkin tidak pernah dijangka oleh mana-mana pihak sebelum ini.

2) Ramai yang memberi pandangan masing-masing terutamanya ahli-ahli politik bertujuan memberi kelebihan kepada parti masing-masing atas keputusan tersebut. Ramai yang lega dengan keputusan tersebut. Bagi Pembangkang, mereka lega kerana Anwar didapati tidak bersalah. Bagi pihak penyokong Kerajaan pula, kelegaan dilihat dari sudut pembuktian ketelusan sistem kehakiman negara.


3) Apapun yang difikirkan, pandangan dan penerimaan rakyat dilihat lebih menguntungkan pihak pembangkang kerana mereka berjaya membawa penyokong-penyokong kerajaan memikirkan isu yang mereka bawa walaupun fokus sebenar fakta kes sepatutnya didahului. Ramai yang memberi komen tentang integriti mahkamah, menidakkan teori konspirasi dan membuktikan ketelusan pendakwaan. Ada yang lebih radikal memahami bahawa ‘liwat secara suka sama suka’ dibolehkan oleh undang-undang negara.

4) Pandangan mereka tidak salah dan sememangnya amat penting untuk meletakkan sistem kehakiman negara sentiasa dihormati. Namun apakah natijah sebenar pendengaran kes liwat tersebut dalam sistem politik Malaysia sebagai sebuah negara yang meletakkan Islam sebagai Agama Persekutuan?

5) Meneliti kes tersebut, Anwar didakwa di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan atas tuduhan liwat secara paksa. (Rasanya pertuduhan yang sama dalam pertuduhan liwat sebelum ini yang kemudiannya membebaskan beliau melalui rayuan walaupun pihak panel hakim mengakui kejadian tersebut benar-benar berlaku). 2 elemen penting perlu diwujudkan dalam pendakwaan tersebut iaitu 1) kejadian tersebut memang berlaku DAN 2) wujudnya unsur paksaan dalam kejadian tersebut.

6) Selepas lebih 3 tahun dan 69 kali ditangguhkan oleh pihak pembelaan atas pelbagai alasan yang kadang-kadang amat ‘trivial’, pihak pembelaan akhirnya mengejutkan umum dengan ‘submission’ mengakui kejadian ‘liwat atas dasar suka sama suka’ sebagai ‘defence’ mereka.

7) Mahkamah memutuskan bahawa tidak ada cukup bukti yang menyokong keterangan saksi utama, Saiful Bukhari Azlan bagi mensabitkan Anwar dalam pertuduhan tersebut lalu melepas dan membebaskannya. Tidak disebut elemen ‘liwat suka sama suka’ dan lebih penting dari itu, keputusan penuh tidak dibacakan oleh Hakim berkenaan.

8) Sementara menunggu keputusan penuh yang bakal dijadikan ‘precedent’ dalam jurnal undang’undang negara, kita sebenarnya harus melihat kepada hikmah disebalik pertuduhan tersebut terhadap masa depan negara kita yang tentunya berbeza dari segi budaya dan kepimpinan dengan negara-negara Barat.

9) Perakuan liwat suka sama suka Anwar perlu dijadikan asas dalam menentukan pilihan politik negara. Lupakan soal ‘tidak bersalah’ kerana kelemahan kes pendakwaan dan kealpaan pihak pendakwa menyediakan bukti sokongan. Lupakan soal teknikal kes yang menjadikan pendakwan lemah. Lupakan soal integriti Mahkamah yang hanya menjadi mainan politik Pembangkang mewujudkan keraguan kepada Kerajaan dan sistem kehakiman. Lupakan tentang teori konspirasi yang kononnya bermatlamat menyumbat Anwar ke penjara bagi mendiamkannya.

10) Rakyat seharusnya diberi faham tentang kriteria pemilihan seorang pemimpin. Apakah Anwar yang mengakui meliwat Saiful secara ‘suka sama suka’ layak dinobatkan sebagai pemimpin negara yang menjadikan Islam sebagai tunjangnya? Apakah hukuman Mahkamah sivil yang membebaskan beliau dari melakukan aksi liwat kerana kelemahan kes pendakwa telah membersihkan dosa-dosa liwatnya? Bagaimanakah nasib masa depan sebuah negara yang meletakkan Islam di suatu tempat tinggi boleh menerima seorang pemimpin peliwat?

11) Fokus kita sepatutnya tidak lari dari matlamat asal untuk melihat sebuah negara yang bukan sahaja sihat tetapi berketuakan pemimpin yang sihat tubuh badan dan akalnya. Tepuk dada Tanya selera. Jangan jadi kucabagha.. @ www.kucabagha.blogspot.com

No comments: