Friday, June 26, 2009

HIKAYAT SINDROM AKU MAHARAJA

1) Manusia dan kuasa tidak boleh dipisahkan dari perasaan ego, angkuh, bongkak dan sombong. Semakin tinggi seseorang itu berada di puncak kuasa, semakin tinggi ego dan keangkuhannya kalau tidak dibendung.

2) Keangkuhan manusia yang berada dalam lingkungan kuasa atau lebih tepatnya keangkuhan seorang pemimpin bukan hanya terbatas dari segi tindakan untuk melakukan atau tidak melakukan sesuatu tetapi juga merangkumi kedegilan menerima pandangan dan pendapat orang lain.

3) Sebuah cerita dongeng masyarakat telah menyebut bahawa seorang raja yang hebat pada satu waktu dahulu tertipu oleh kejahilan dan keangkuhan baginda sendiri apabila terpaksa ditipu oleh tukang jahitnya menggunakan sepersalinan pakaian yang sebenarnya tidak wujud tetapi dikatakan tidak dapat dilihat oleh mata kasar kerana keunikan dan kecantikannya. Ironinya, seluruh rakyat jelata tetap mengatakan bahawa baginda memakai pakaian yang cukup cantik walhal sebenarnya mereka tahu bahawa raja berkenaan tidak berpakaian hatta seurat benang pun sehingga di tegur oleh seorang kanak-kanak yang tentunya tidak pandai berbohong atau berpura-pura kerana dia tidak tahu apa itu ‘Aku Maharaja’.

4) Peristiwa raja tidak berpakaian itu kalau dinisbahkan dalam politik negara hari ini sememangnya sesuatu yang sedang berlaku. Ada pemimpin besar negara yang tidak boleh diberi pandangan apatah lagi dikritik kerana beliaulah satu-satunya cerdik pandai negara yang mempunyai idea yang bernas. Ada menteri yang tidak suka mendengar berita tidak gembira malah ada kalangan pewaris pemimpin politik tidak boleh diberi pandangan kerana beliau adalah lulusan universiti ternama. Menariknya juga ada kalangan juak-juak pemimpin ini yang lebih sudu dari kuahnya.

5) UMNO yang telah kehilangan taring dalam Pilihanraya ke !2 (PRU 12) yang lepas seolah-olah masih tidak faham bahawa suara akar umbi yang mendokong parti selama ini telah berteriak meminta pandangan mereka diambilkira. Sikap hangat-hangat tahi ayam pemimpin menunjukkan mereka masih tidak sedar bahawa golongan muda dan marhaen telah semakin menolak UMNO. Parti yang diasaskan pada perjuangan bangsa, agama dan negara semakin lama telah jauh ketinggalan dari idea-idea baru dan terkini dek kerana sikap pemimpin dan juak-juaknya. Mereka hanya leka dengan istilah merekabentuk, membina dan menyiapkan dari istilah merekayasakan. Apatah lagi istilah portal, blog dan seumpamanya.

6) Parti lawan semakin jauh berkembang. Suara orang muda sentiasa kedengaran.
Idea baru dan terkini semakin hari semakin digunakan. Mereka semakin jauh kehadapan dengan pelbagai program dan pembaharuan. Malangnya apa yang boleh diharapkan oleh pimpinan UMNO. Sebahagiannya dilihat hipokrit, munafik dan berpura-pura. Imbuhan diri mengatasi kepentingan negara malah mengkayakan diri sendiri sudah menjadi agenda utama. Pandangan rakyat umpama kudis bagi mereka, perlu dinyahkan dengan segera.

7) Rakyat marhaen ingin mengingatkan pemimpin bahawa cerita masyarakat tentang raja tidak berpakaian tersebut perlu dijadikan pedoman. Selidikilah aktiviti juak-juak yang meminggiri beliau, dengarilah suara marhaen yang tidak pernah bermimpi makan di Restoran Eden atau Victoria Station. Semakin kita merasakan kita hebat, semakin membuak benci dari rakyat.

8) Jangan nanti kalau diberi nasihat, rakyat marhaen dikatakan berlagak pandai. Jangan nanti kalau dikritik, rakyat marhaen dikatakan menentang. Diam bukan semestinya tanda setuju tetapi Yes Man itu membawa sindrom ‘Aku Maharaja’. Hikayat raja tidak berpakaian berulang semula dan kanak-kanak atau rakyat hina dina akan meluahkan yang sebenarnya. Jangan nanti PRU13 lebih kucabagha, bencanalah jawabnya.

2 comments:

Anonymous said...

1.pewaris UMNO digesa segera berhenti daripada terus melakukan semua tabiat buruk spt yg telah diluahkan oleh ahli2 parti setiap kali pertemuan diadakan...benda yg tak baik ni cepat tersebar maklumatnya..

2.kalau PAS & PKR boleh mesra rakyat kenapa UMNO tak buleh??tak faham saya...ooh,itu mereka berlakon je..jadi UMNO tak boleh berlakon jugak ke?tak boleh kita ikhlas..mana ada ikhlas dalam politik??..E-class ada lah!!!

Nevada said...

pauzi the tokey ikan is a friend to many manik urai folks. that what tuan aziz the degree holder can't beat him. and, what manik urai folks wanted is a friend like gemulah pok sue weil, no less no more. they don't give shit if the calon is even a michael jackson if u can't be a friend to them...

that is what pas had read and learned during 2004 GE that they had lost there..

and poor umno, not many umno members from up above to down there who can be a friend to rakyat..this is fact, bro.