Saturday, January 1, 2011

FEDERALISME DAN KEPENTINGAN POLITIK

1) Esok (Isnin, 3 Januari 11) merupakan hari pertama bekerja seluruh negara dalam tahun 2011 selepas dianugerahkan cuti khas sempena kemenangan skuad Harimau membawa pulang Piala AFF Suzuki buat pertama kalinya. Esok juga merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh para pemerhati politk Negara bilamana Kerajaan Negeri Selangor sepatutnya menerima ke pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) yang baru. Datuk Mohd Khusrin Munawi, bekas Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang telah secara rasmi dilantik sebagai SUK Selangor berkuatkuasa 1 Januari 2011.

2) Menariknya, perlantikan Khusrin ditentang oleh Menteri Besar (MB) Selangor dan dibalas dengan merekomen 3 nama lain yang diputuskan oleh Kerajaan Negeri sehingga MB berusaha mengadap Sultan Selangor bagi menarik balik perkenan baginda dalam perlantikan Khusrin tersebut. Ramai yang beranggapan bahawa penolakan perlantikan Khusrin dikaitkan dengan beberapa tindakan beliau akhir-akhir ini yang dikatakan tidak menguntungkan pengaruh politik pihak-pihak tertentu malah beliau dilihat sebagai agen kepada Kerajaan Pusat dalam usaha mendapatkan maklumat-maklumat tertentu kalaupun tidak untuk menggagalkan keberkesanan Kerajaan negeri.

3) Pelbagai pihak mempertikaikan tindakan MB Selangor dengan alasan bahawa sudah menjadi amalan lazim yang perlantikan 3 ex officio Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri bagi negeri-negeri yang dahulunya didalam Negeri-negeri Melayu Bersekutu adalah dibawah bidang kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) diketuai oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN) dengan perkenan Sultan.

4) Kita tidak mahu berbincang secara lanjut peruntukan undang-undang mahupun berkenaan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor cuma apa yang mungkin menarik untuk diimaginasikan ialah bagaimana SUK baru akan memasuki pejabat baru beliau di Bangunan Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah.

5) Mungkinkah beliau akan dihalang memasuki pejabat baru dengan alasan perlantikan tidak sah? Apa yang mampu dilakukan oleh seorang penjawat jawatan awam untuk menentang sebuah kerajaan yang mempunyai pelbagai jentera dan cara untuk melaksanakan perancangan mereka? Mungkinkah Khusrin akan ‘berehat’ untuk beberapa ketika lagi sebelum status sebenar beliau di sahkan?

6) Menarik untuk diperhati bagaimana sebuah Kerajaan Negeri yang telah menerima konsep Federalisme akan menyelesaikan konflik tersebut. Menarik juga untuk dinanti bagaimana Kerajaan Persekutuan menangani perselisihan tersebut. Lebih menarik kalau perkara tersebut menjadi satu lagi krisis Perlembagaan dan ‘precedent’ bagi pengkaji, pengamal dan pelajar undang-undang. Apapun perkara menarik yang bakal berlaku, ternyata politik Malaysia tidak pernah sunyi dan sudah menyelinapi sehingga ke dalam sistem amalan perjawatan perkhidmatan awam. Moga penyelesaian apapun yang bakal diambil tidak akan membawa negara lebih kucabagha.

Artikel 153: YANG DIFIKIRKAN MUNASABAH dan SEWAJARNYA

1) Selamat Tahun Baru 2011 diucapkan kepada sahabat-sahabat. Doa dan harapan semoga semuanya sentiasa dilimpahi kemakmuran dan rahmatNYA. Saya bercadang memulakan Tahun Baru 2011 dengan semangat untuk terus ber’blogging’ di setiap kesempatan dan ruang waktu yang ada.

2) Marilah sama-sama kita mulakan Tahun Baru ini dengan merenung kembali apakah nasib dan kesudahan bangsa Melayu di bumi Malaysia ini sekiranya kita hanya terus bergantung kepada ‘Keistimewaan Melayu’ sebagaimana yang diperjuangkan oleh pemimpin-pemimpin UMNO terdahulu sehingga pemimpin hari ini.

3) Scenario politik pasca PRU 12 telah merubah lanskap politik sehingga ‘keistimewaan’ tersebut semakin dipersoalkan walaupun semua maklum peruntukan keistimewaan Melayu dan Bumiputra dinyatakan secara jelas dalam Perlembagaan Persekutuan sebagaimana terkandung dalam Artikel 153.

4) Persoalan menarik ialah Artikel tersebut menganugerahkan kepada Yang Di Pertuan Agong kuasa istimewa untuk mempastikan bahawa Melayu dan Bumiputra (anak negeri) direzabkan dalam perkara-perkara (1) pendidikan atau latihan (2) perkhidmatan awam (3) bisiswa dan danasiswa (4) permit dan lesen perniagaan YANG DIFIKIRKAN MUNASABAH dan pihak berkuasa haruslah bertindak SEWAJARNYA dalam perkara-perkara tersebut.

5) Meniti hari-hari dalam 2011 ini menyedarkan kita bahawa keistimewaan-keistimewaan tersebut tidak diperincikan secara jelas. Target pencapaian 30% ekuiti Bumiputra dan seumpamanya bukan termaktub dengan jelas dalam peruntukan Perlembagaan tersebut dan mungkin hanya membawa semangat (spirit) Kontrak Sosial yang dipersetujui semata-mata.

6) Apakah perkara-perkara YANG DIFIKIRKAN MUNASABAH pada Tahun 1969 dulu masih sama dengan persekitaran Tahun 2011 ini? Bagaimanakah bentuk SEWAJARNYA pada Tahun 2011 ini? Mungkinkah perkara-perkara tersebut akan berubah sebagaimana berubahnya kuota kemasukan pelajar-pelajar Melayu ke universiti-universiti awam? Mungkinkah desakan dan ancaman bangsa lain akan menjadikan perkara YANG DIFIKIRKAN MUNASABAH tidak lagi memberi apa-apa keistimewaan kepada orang Melayu dan Bumiputra? Atau paling tidak mengurangkan keistimewaan-keistimewaan tersebut? Mari sama-sama kita renungkan sempena menyambut Tahun Baru ini. Apakah ukuran SEWAJARNYA dalam perbahasan isu tersebut? Jangan nanti penat lelah dan jerit perih pemimpin terdahulu hanya menjadi hiasan dalam Perlembagaan Persekutuan. Jangan sampai negara jadi Kucabagha.